هنرمندان صنایع ‌دستی کرمان بیمه اجتماعی روستایی و عشایر می‌شوند
کد خبر: 4175180
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

هنرمندان صنایع ‌دستی کرمان بیمه اجتماعی روستایی و عشایر می‌شوند

معاون صنایع ‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان با اشاره به فراخوان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، گفت: صنعتگران و هنرمندان فاقد بیمه استان می‌توانند از بیمه روستایی و عشایری بهره‌مند شوند.

صنایع ‌دستی کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، کاظم حسین‌زاده معاون صنایع ‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان با بیان اینکه صنعتگران و هنرمندان فاقد بیمه استان می‌توانند از بیمه روستایی و عشایری بهره‌مند شوند، گفت: هنرمندانی که دارای سن ۱۸ تا ۵۰ سال هستند مشمول این بیمه شده و فقط با پرداخت یک سوم حق بیمه از حقوق بازنشستگی بهره‌مند شوند.

وی افزود: طبق تفاهم‌نامه انجام گرفته بین معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، تمامی دارندگان مجوزهای صنایع‌دستی برای استفاده از مزایای این طرح به ادارات و نمایندگی‌های این اداره‌کل در سطح استان و در مرکز کرمان نیز به معاونت صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی مراجعه کنند.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان با اشاره به مزایای بیمه روستایی و عشایری ویژه بازنشستگان، اظهار کرد: هر هنرمندی که حداقل ۶۵ سال و حداقل ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می‌تواند از مزایای مستمری پیری استفاده کند و میزان مستمری پیری هر فرد نیز حداقل معادل دو سوم سطح درآمد انتخاب شده در همان سال بازنشستگی بوده که حق بیمه مربوطه به آن پرداخت کرده است.

وی با اشاره به مستمری بازماندگان در اثر فوت ناشی از کار یا بیماری، بیان کرد: افراد واجد شرایط تحت تکفل بیمه شده‌ای که در اثر حادثه ناشی از کار فوت کند با هر میزان سابقه و فوت به علت بیماری با داشتن حداقل یک‌سال سابقه بیمه و ارتباط بیمه‌ای متصل، مشمول برخورداری از مزایای مستمری بازماندگان خواهند شد.

معاون میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان، افزود: چنانچه بیمه شده‌ای در اثر حوادث ناشی از کار توسط کمیسیون‌های پزشکی صندوق از کار افتاده کلی شناخته شود بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه (اگر به علت بیماری از کار افتاده شود) با داشتن حداقل یک‌سال سابقه و ارتباط بیمه متصل، می‌تواند تا پایان عمر و پس از آن افراد تحت تکفل او از مزایای مستمری ماهانه استفاده کند.

حسین‌زاده اظهار کرد: هدف از این طرح، پوشش بیمه‌های اجتماعی برای مردم کل کشور است و اقشاری از جامعه که امکان برخورداری از مزایای بیمه تأمین اجتماعی را ندارند می‌توانند با پرداخت حق بیمه‌ای که در هشت سطح درآمدی و بر اساس تمکن مالی و به‌صورت اختیاری است از مزایا و خدمات بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بهره‌مند شوند. 

انتهای پیام
captcha